Ügyfél sikertörténet: Egis Gyógyszergyár Zrt.

Ügyfél sikertörténet: Egis Gyógyszergyár Zrt.

Eredményesek a szoftverrobotok a gyógyszeripar gazdasági és adminisztrációs területén is

Budapest, 2022. június 22. – Közel két éve állt munkába az első szoftverrobot az Egis Gyógyszergyár Zrt.-nél, napjainkra pedig már négy robot összesen tizennyolc feladat elvégzésében segíti a gyógyszeripari nagyvállalat gazdasági vagy adminisztrációs területen dolgozó munkatársait. Bár az időzítés külön nehézséget jelentett – a fejlesztés kezdete egybeesett a covid-járvány magyarországi kitörésével –, az eddigi eredmények ígéretesek: a megvalósult fejlesztések költségei egy éven belül megtérültek.

 

Beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és a jövőben is számítanak a robotizált folyamatautomatizációra (RPA – Robotic Process Automation) az Egis Gyógyszergyár Zrt.-nél. A társaságnál közel két éve kezdtek el működni az első szoftverrobotok, segítve a gazdasági területen dolgozók munkáját: összesítették havi szinten a leányvállalatok pénzügyi adatait, valamint letöltötték a napi munkakezdés előtt a bankszámla-kivonatokat, hogy az SAP-ban friss pénzügyi adatok álljanak rendelkezésre. Napjainkra már négy szoftverrobot összesen tizennyolc feladat elvégzését támogatja a cégnél. A fejlesztések eredményeként ma már évente akár háromszáz újonnan belépő kolléga munkaszerződését és az ahhoz kapcsolódó mellékleteket is robot készíti el a vállalatnál.  

 

Az, hogy az eredeti ötlettől számítva mennyi ideig tart valamely folyamat robotizálása, a feladat komplexitásától függ. Az Egisnél volt olyan szoftverrobot-bevezetés, ami egy hónap alatt megvalósult, de arra is volt példa, hogy fél évet, vagy még többet szántak egy robot létrehozására. Az RPA alkalmazásával a monoton, ismétlődő, egyszerű folyamatok elvégzésétől lehet tehermentesíteni a munkavállalókat, akik így más, magasabb hozzáadott értéket képviselő feladatokkal foglalkozhatnak.

 

Az Egisnél elvárás, hogy legfeljebb két éven belül megtérüljön egy szoftverrobot alkalmazása, azonban az eddigi tapasztalatok ennél jóval gyorsabb eredményekről tanúskodnak: az elkészült robotok általában kevesebb mint egy év alatt hozták vissza az árukat. Az érintett munkatársak körében végzett felmérés szerint a megkérdezettek 85 százaléka ítélte meg úgy, hogy teljes mértékben sikerült elérni az előzetesen tervezett munkaidő-megtakarítást, az átlagos ajánlási hajlandóság pedig egy tízes skálán 9,5.

 

„Egyelőre jellemzően jól körbehatárolható és leírható feladatokra alkalmazzuk a szoftverrobotokat, de folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, hogyan tudnánk tágítani az általuk elvégzett műveletek körét, és bízhatnánk rájuk akár rövidebb folyamatokat is. Jó lehetőséget látunk a robotok bevetésére akkor is, ha egy masszívabb interfészfejlesztést kell átmenetileg kiváltani. Ilyen lehet például a piackutatás területe, ahol jellemzően előfizetéses adatbázisokkal kell dolgozni, amelyekhez a megfelelő azonosítókkal a szoftverrobot ugyanúgy hozzáférhet, mint egy emberi munkatárs, és így a gép végezheti el a rengeteg információ átnézésével és feldolgozásával járó feladatot. A »klasszikus« irodai területek után a közeljövőben többek között a gyártás és a törzskönyvezés területeken látunk még lehetőséget arra, hogy tovább szélesítsük a robotokkal támogatott területek körét” – mondta el Pintér László, az Egis folyamatmenedzsment tanácsadója, a vállalat RPA programjának vezetője.

 

„A fejlesztés során az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy éppen a COVID-járvány alatt kezdtük meg a tényleges fejlesztést, amikor már személyes találkozókra nem volt lehetőség, így digitális platformokon tudtunk csak egyeztetni. Az első robotok elkészítése mellett az Egist támogattuk az automatizáláshoz kapcsolódó belső folyamatok, szervezet, keretrendszer, governance hatékony kialakításában is, elősegítve azt, hogy a lehető legjobb eredményt érhessenek el az RPA projektek során. Az Egis munkatársai részéről egyébként nagyon magas fokú rugalmassággal és segítőkészséggel találkoztunk, ami megkönnyítette a szoftverrobot bevezetéseket” – foglalta össze tapasztalatait Takács István, a gyógyszeripari céget az RPA projektben támogató BCA Hungary Kft. szenior tanácsadója és partnere. 

 

Az IDC által, a UIPath megrendelésére készített elemzése szerint világszinten már most is több mint 350 millió – főként irodában dolgozó – munkavállaló monoton, nagy számban ismétlődő feladatait vehetnék át a szoftverrobotok, így ők nagyobb hozzáadott értéket képviselő tevékenységet végezhetnének. A kutatócég tanulmánya alapján ráadásul közülük közel 200 millióan olyan vállalatnál dolgoznak, ahol már most is adottak a technológiai feltételek ilyen megoldásokat bevezetéséhez. Ehhez képest azonban az IDC becslése szerint jelenleg mindössze 14 millióan dolgoznak olyan munkahelyen, ahol szoftverrobot is segít a feladatok elvégzésében. 


Tags: #automatizalas #rpa #szoftverrobot #uipath #gyogyszeripar
Date: 2022-06-28
Category: RPA